Träning av unghäst!



Det ligger något i talesättet: att skomakarns barn har de sämsta skorna! Inte så bokstavligt, menar jag:) utan att det blir liksom inte tid över att ta tag i de egna yngre hästarna. Men idag har jag i alla fall gått en promenad med Mitra som blir 4 år och som jag håller på att rida in.
Rom byggdes inte på en dag och jag har inte bråttom.
Vi har haft en LÅNG ledighet med Mitra och hon tyckte det var spännade att få komma ut och se sig om. Mitra är en mycket egensinnig dam som har egna åsikter om hur saker och ting ska gå till. För det första tycker hon inte att det är nödvändigt att gå överhuvudtaget, men det får hon lära sig att göra när man går med mig :) Sedan tycker hon inte det är nödvändigt att gå precis där man säger åt henne att gå heller. Även det måste man som häst göra när jag går med dem :) Hon var nere i ett dike, en vända, och låg på knäna och tittade på mig precis som om hon undrade hur jag hade lyckats få henne på knä där nere. Det var bara att förklara för henne att är det så att hon inte respekterar det jag säger till henne så kan det bli så tokigt, varpå hon klev upp och jag berättade för henne hur man går. Därefter gick hon som på räls. All träning jag gjorde med henne tog ca. 20 min och vi kunde gå hem till de andra hästarna igen.
Det är inte tiden som är viktig utan kvaliteten på det vi gör med hästen. Lär den sig något på 5 min så är träningen slut. Sluta alltid när det går bra:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0