Dagens övningar!

Hej babberiba:)
Så har Mitra lärt sig att gå i aska då. Lillflickan lärde sig av farbror Grim som är den i flocken som styr och ställer. Han talar om vad som ska göras och inte göras. Mycket bra ibland men mycket irriterande och tar lite extra tid ibland. När vi har med hästar att göra så måste vi räkna med att det kan ta tid. Om vi ska ha hästar som vill samarbeta och lita på oss så kan vi inte ha bråttom och skynda på saker som vi vill ska fungera. Idag tex. hade Fruma en typisk dag med massor av hormoner i svängning. Det stämmer ju det där att om man vill ha utmaningar så ska man köpa ston :)
Hon fick för sig att det inte alls var aktuellt att vara med mig när de andra fick ha kul i hagen. Jag fick diskutera lite med henne med mitt kroppspråk och det tog ca. 2 minuter så kom hon frivilligt och lös och ställde upp sig på den platsen jag visade henne att hon skulle stå för att bli borstad och sadlad. Om jag nu hade börjat bråka med henne och satt fast henne och släpat dit henne hade det ju varit tvång och hästen hade lärt sig att jag är väldigt otrevlig och nästa gång hade saken troligen blivit värre. Nu fick hon på ett bekvämt och för hästen förståeligt sätt veta att det är bäst att göra som matte säger, även idag:)
Hejå, lilltå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0