På ruta 1 igen!


Idag har vår fobihäst Garpur fått träna lite på att stå inne!
När jag skulle ta in alla hästar idag så talade Garpur genast om för mig att idag var det totalt livsfarligt att gå in (troligen pga att Kent kört undan snön precis där han sulle gå in) så jag fick helt sonika hämta honom i hagen istället för att som vanligt ropa på hästarna. Jag gick ut och bad att han skulle följa mig (utan grimma som vanligt). När han väl hade ett moralskt stöd (mig) med, så gick han in. Men där ville han inte vara.

Till saken hör, att när han var 2 år gammal så råkade han ut för en klaustrofobisk situation i en transport, då han var nära att dö. Det där har satt sig i hans huvud och kommer och går i perioder. Nu hamnade vi där idag och vi får träna honom på att stå inne ensam korta stunder.
Sedan kan det gå bra långa perioder för att sedan återgå till ruta 1 igen.
Tålamod får man ha med de stackars djuren!
Jag undrar om han någonsin kommer över sin dödsångest i trånga utrymmen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0