dag 3, vi repeterar lite av vad Mitra redan har gjort!


Igår hade Mitra en vilodag och idag fortsatte vi att repetera lite av vad vi redan gjort. Sadlingen ska fungera med hästen lös och den ska stå still under hela proceduren, vilket hon så klart klarade med bravur:) Sedan testade jag, som alltid, att hästen flyttar sig åt alla håll när jag ber om det. Framåt, bakåt, sidan, uppåt och nedåt. Därefter kollar jag att den kan gå framför, bakom, vid sidan om mig och stanna när jag ber om det. När allt är kollat och OK, fortsätter jag med uppsittning och hästen ska stå absolut still hela tiden tills jag ger en signal att gå.

Idag gjorde Mitra något helt oväntat, vilket inte är så ovanligt att hästar gör :) Hon lade sig ner, mitt i min uppsittning, så det var bara för mig att be henne stiga upp och förklara att det var inte det jag bad om utan att stå still så jag kunde kliva upp.
När det händer något oväntat, gäller det att vara flexibel och inte bli upprörd, utan lugnt och metodiskt lösa "problemet" så att hästen förstår vad den ska göra. Mitra är en väldigt klok häst så hon förstod sitt misstag och gjorde därefter det jag bad henne. Vi slutade med att det fungerade att jag kunde kliva upp på båda sidor.
Träningspasset idag tog inte mer än 30 min.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker du inte att det är konstigt att hästen lägger sig ner när du ska sitta upp??? Det kanske är något som är fel...

2010-01-24 @ 13:58:30
Postat av: Amundiqra

Hey, this is a great site, I learned a lot!

2011-02-13 @ 19:19:33
URL: http://amundiqra.blog16.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0